INZERCIA +421 905 273 414, +421 905 273 416

#dubček #človek #doba

#dubček #človek #doba

Divadelné hry často odzrkadľujú nielen životy svojich hrdinov, ale často interpretujú aj posolstvo doby, v ktorej títo hrdinovia žijú. Výstižne to poňali aj tvorcovia najnovšej inscenácie divadla Aréna. Ich hra  #dubček nesie podtitul … o človeku a dobe. 

Pražská jar, invázia vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968, ale aj socializmus s ľudskou tvárou. Aj to sú fakty, s ktorými sa spája meno Alexandra Dubčeka. „Dnešný Dubček“ dostal hashtag a cez tento symbol súčasnej mladej generácie sa ho práve mladí snažia pochopiť. Obyčajný prvý tajomník ÚV KSČ? Idealista? A vôbec, čo znamenalo byť tou tvárou vtedajšieho socializmu, ktorá mala dostať akousi „plastickou operáciou“ črty ľudskosti?

Herec Matej Marušin musel, ako predstaviteľ hlavnej úlohy, tiež veľa pochopiť. Ako vníma človeka a dobu …

Hra #dubček má podtitul … o človeku a dobe. Z pohľadu umelca, ktorý stvárňuje hlavnú rolu a má si hru naštudovať, o akom človeku a akej dobe je #dubček?

V prvom rade musím povedať, že som hlavným predstaviteľom, no paradoxne som režim, na ktorého čele stál istý čas aj samotný Dubček, nezažil. Nie je to moja prvá politická hra z tohto obdobia, no napriek tomu som si musel, ako aj ostatní kolegovia, naštudovať veľa materiálov o Dubčekovi a o komunizme ako takom. Tomu prináleží aj samotná neštandardnosť skúšobného procesu, v ktorom sme sa veľmi veľa zhovárali a študovali rôzne materiály, kým sme vôbec prešli k samotnému budovaniu inscenácie v priestore. Myslím si, že pri hrách z akéhokoľvek prostredia, ktoré nám nie je blízke, či z obdobia, ktoré sme nezažili, je takýto detailný postup, analýza a spôsob naštudovania nevyhnutnosťou.

Ktorý z dialógov či monológov v tejto hre je pre vás najvýraznejší, možno najzapamätateľnejší? 

Nedá sa povedať najvýraznejší či najzapamätateľnejší… Do pozornosti by som však dal monológ, ktorý odznie po autentických spovediach všetkých hercov, a ktorým sa ako keby vraciame k hre z pera autora. Je veľmi kvalitne a rozmanito napísaný. Dubček v tomto monológu zhodnotí svoju existenciu, pôsobenie a jasne zdôrazní, že pre národ už, bohužiaľ, nevie nič urobiť. Tento monológ je akousi obhajobou, respektíve smutným konštatovaním jednak pred hercami, ktorí vyjadrili svoj názor, prípadne osobnú skúsenosť, ale aj pred ľuďmi, ktorí sedia v hľadisku. 

Čo pre vás, vo všeobecnosti, predstavujú hry, ktoré nesú v sebe aj historický odkaz? Akú hodnotu má práve táto forma, nazvime to „dejepisu“ pre dnešok?  

Už na začiatku sme si povedali, že je našou ambíciou vybudovať inscenáciu, ktorá bude mať edukatívny odkaz. Je to téma, ktorá mladším generáciám nič nehovorí a to je veľmi smutné. Výučba dejepisu sa zväčša na stredných školách končí druhou svetovou vojnou. Preto si myslím, že hry s historickým odkazom sú pre divadlo vo vzťahu k súčasnosti, ako aj vo vzťahu k mladým ľudom inšpiratívne a neodkladné. Faktom je, že hier s podobnou tematikou existuje veľa, preto je potrebné dosiahnuť, aby mladý divák, pre ktorého je, to konkrétne dielo vytvorené, do divadla aj naozaj zavítal, alebo, ak to nejde inak, aby divadlo naopak prišlo za mladými ľuďmi. 

V súvislosti s hrou #dubček sa spomína, že ide o výpoveď mladej generácie, cez nezaujatý, nedeformovaný pohľad. V čom konkrétne je táto charakteristika v hre poznateľná? Alebo možno inak, v čom je Dubček s hashtagom iný od Dubčeka z Uhrovca?    

Myslím si, že pohľad mladej generácie je sčasti deformovaný. Neustále z každej strany počúvame, aké to bolo. Samozrejme, každého osobná skúsenosť je podmienená tým, či je pozitívna alebo negatívna. Každý režim niekomu vyhovuje a niekomu nie, a také sú aj spomienky naň. Ja patrím ku generácii, ktorá si jednak nevie a ani nechce predstaviť, aké to je, keď vám napríklad vezmú všetko, čo ste mali a nik sa nepýta na váš názor. To je príklad združstevňovania a zoštátňovania majetku, ktorý postihol aj moju rodinu.

Na začiatku hry spomíname, že to nie je dráma dvojníkov. A tak som sa v tejto divadelnej hre nesnažil byť Dubčekom. V každej konkrétnej situácii som sa skôr snažil reagovať ako človek, ktorý sa v nej ocitne, uvedomuje si okolnosti a dopad jeho rozhodnutí a na základe toho sa snaží konať ako mu je najprirodzenejšie. Preto je v tejto hre vedľajšie či postavu Dubčeka stvárňuje mladý alebo starší herec. Pre zvládnutie role, ako som už spomínal, bolo nevyhnutné načerpať čo najviac informácií o dobe a človeku, o ktorom naša hra je. Myslím si, že je to inscenácia, ktorá má čo ukázať nielen mladej generácii, preto všetkých čitateľov pozývam,  príďte do Divadla Aréna na #dubček!

Osobnosť Alexandra Dubčeka a jeho životný príbeh aktuálne ovládol aj filmové plátna. Pozrieť si ho môžete v hlavnej úlohe s Adrianom Jastrabanom. Ten sa v tomto príbehu stáva Dubčekom – rozprávačom, ktorý z vlastného pohľadu spomína na historické udalosti a okolnosti roku 1968.

Divadelno – filmové spracovanie #dubček a Dubček je aktuálne zaujímavým umeleckým duom, vďaka ktorému aj my, diváci,  v tomto spojení, možno spoznáme nové súvislosti – človeka a doby.

Vydavateľ: NIVEL PLUS s.r.o., Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava
Redakcia: Ivanská cesta 2D, 821 04 Bratislava, email: petrzalskenoviny@gmail.com, tel.: 02/62801182
Šéfredaktorka: Ingrid Jarunková
Inzercia: 0905/273 414, 0905/273 416

Používanie Cookies a podmienky pre spracovanie osobných údajov: kliknite SEM.
Všeobecné obchodné podmienky